Beter, positiever presteren
op het beste van je kunnen

✓ Meer dan 20 jaar ervaring in coaching & opleiden
✓ Onderdeel van de Back2Basics poule
✓ Werkzaam onder andere voor NOC*NSF
✓ Docent Athletic Skills Models, Niveau 5 Diploma GeneriekeSport

Stay Up-to-date

Ontvang de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe Workshopdata, Opleidingen, Acties en meer.

Opleidingen & Producten

  • Kaartenset

    75,00
  • SB-01-i Basis Online

    229,90289,19
Inspiratie, Tips & Praktische hulp

SB Sport Superhelden

Ontvang kortingen en toegang tot de exclusieve community.  Stel je vragen en deel je kennis met andere SB Sport Experts. Leer van en met elkaar hoe je op het beste van je kunnen kunt presteren.

Over Silvia Bos

Sport- en beweegprofessional, verenigingen- fluisteraar, mentaal begeleider en positiviteitscoach.

Naast het opleiden en coachen van trainers, heb ik ook ondersteunend materiaal gemaakt voor trainers en coaches. Deze zijn te koop via de webshop. Zo is er bv een leuke, handige waaier met didactische tips voor de (startende) trainers en coaches. En een beweegkaartenbox met 199 verschillende generieke beweegvormen aan de hand van 11 verschillende basis vormen van bewegen.

Zo kan ik je helpen:

  • Haal het beste uit het team door team- en individuele coaching
  • Samen zorgen voor meer sportplezier binnen de sport en onderwijs
  • Samen zorgen we voor goed opgeleide trainers die werken vanuit plezier en zorgen voor een veilige sportomgeving voor de sporters
  • Samen zorgen we voor meer beweegplezier en minder blessures op de korte en langere termijn
  • Met specifieke uitdagingen binnen met uw vereniging, op bestuurdersvlak, fusie, samenwerkingstrajecten of juist bij meer verbinding binnen de vereniging.
  • Samen zorgen we voor een gezondere sportomgeving.
  • Door de sporters breed motorische oefeningen aan te bieden, blijven de sporters langer en met meer plezier sporten
Partners

Voorkom blessures door generiek sporten aan te bieden

Net als binnen het Athletic skills programma sta ik voor dat alle sporters zich kan ontwikkelen tot een veelzijdig goede beweger, die vervolgens uitgroeit tot een atleet. Door de sporters genieriek te laten bewegen geef je de sporter in zijn ontwikkeling het mooiste cadeau dat je hem als sporter kunt geven. Een goede en verantwoorde manier van opgroeien. De basis zou voor elke sporter hetzelfde moeten zijn, waardoor het lichaam en de hersenen de kans krijgen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Ook wel het breed motorisch opleiden van sporters.

Door Generieke oefeningen toe te passen uit alle de basisvormen van bewegen zorg je ervoor dat alle spieren in het lichaam getraind worden en zo voorkom je blessures op de korte en op de langere termijn.  Je zou je zo maar kunnen voorstellen dat als je een sport doet waarbij je enkel de benen gebruikt dat het bovenlichaam niet of veel minder getraind wordt. Door hier ook aandacht aan te besteden zullen er minder blessures ontstaan in bv de rug.

Door als handballer ook eens oefeningen te doen met de bal aan de voet of extra balans oefeningen zal niet alleen ten goede komen van de techniek van de handballer maar zal ook de hersenen helpen zich goed te ontwikkelen.

Basisvormen van bewegen

  • Werpen
  • Springen
  • Steunen
  • Zwaaien en slingeren
  • Klimmen en klauteren
  • Stoeien
  • Draaien
  • Voortbewegen
  • Evenwicht
  • Bewegen op muziek
  • Slaan en schoppen

“Wij hebben met een grote groep leiding meegedaan aan de bijeenkomsten van Sportief Coachen. Een heel leuke ervaring omdat je niet passief naar een verhaal luistert, maar zelf actief met elkaar bezig bent. Door filmpjes, opdrachten en het uitwisselen van eigen ervaringen, merk je wat een positieve insteek voor goeds kan doen binnen je club. Er is nog een vervolg gekomen, omdat we het belangrijk vonden dat ook de assistenten en andere kaderleden op dezelfde lijn zaten. Een logische aanvulling bleek de Coach de Coach cursus voor drie kaderleden. Want niet alleen de leden maar ook de trainers presteren beter met een positieve begeleiding. We waren net gestart met lesbezoeken door onze werkgroep coaching. Silvia heeft ons vooraf een aantal richtlijnen gegeven om op de juiste manier feedback te geven in een evaluatiegesprek. Daarna is ze met ons meegegaan de zaal in om te kijken hoe wij de trainers in de praktijk coachten. Daarbij bleek toch dat we al veel goed deden, maar toch vanwege ons enthousiasme bijvoorbeeld de leiding soms wat al te veel verbeterpunten wilden geven. Nu we ons daarvan bewust zijn, kunnen we deze persoonlijke tips meenemen om op een wat andere manier te coachen en van elkaar te leren. En die aanpak werkt niet alleen in de sporthal, maar ook bij collega’s op het werk of zelfs om de pubers thuis aan het leren te krijgen. We kunnen alle verenigingen dan ook aanraden om mee te doen.”

Jolanda Wijers
Coördinator opleidingen, Gymnastiek Vereniging Ars Eindhoven

“Namens MHC Lelystad heel erg bedankt voor de trainingen die jij hebt gegeven vanuit de KNHB in het kader van onze campagne sportiviteit en respect. Je hebt trainingen gegeven voor:
– ouders langs de lijn
– sportief coachen
– coach de coach traject
Mooie stappen gemaakt binnen onze vereniging met IkSPORTief, samen in de strijd voor een veilig sportklimaat. Je kent bijna iedereen en je wordt altijd positief ontvangen. Een aanrader voor elke sportvereniging. We gaan het traject nog afsluiten met een inspiratiesessie voor omliggende sportverenigingen. Een volgend idee ligt al op de plank, ik hoop hier met jou hulp in het volgende seizoen invulling aan te kunnen geven.”

Tanja de Wit
MHC Lelystad

“Ik doe mee aan een cursus ‘cognitieve fitness’. De naam klinkt een beetje idioot, maar het komt neer op bewegen en tegelijkertijd je hersens flink laten kraken. Oftewel, spelletjes doen terwijl je rent, opdrachten andersom uitvoeren (rennen bij de opdracht ‘stilstaan’, springen bij de opdracht ‘buigen’, etc.), of op één been je geheugen trainen (wat was ook al weer de favoriete hobby van de andere deelneemster….kom, hoe heet ze ook al weer?).

De meeste opdrachten lijken in eerste instantie simpel, maar door de afleiding van het fysieke bewegen, verlies je makkelijk de focus en mislukt wat eerst zo simpel leek volledig, meestal met uitbundig gelach als gevolg.

We spelen als kinderen, dagen elkaar uit, plagen elkaar en helpen elkaar, als dat nodig is. We hebben enorm veel plezier.

En misschien is dat nog wel de krachtigste fitness, los van alle oefeningen, het spelen: competitief of creatief, precies zoals je bent geschapen, maar zonder de druk van moeten presteren. Spelen als kind, ontdekken, er vol voor gaan en het ook direct weer los laten. Er staat niks op het spel.

Het is lang geleden dat ik zo voluit heb gelachen. In mijn volwassen leven heb ik ook echt wel plezier, maar overheerst toch het ‘nut’. Ik doe het graag, maar de taken staan vast en de tijd is gevuld. Er is weinig ruimte om het eens helemaal anders te doen of mezelf af te vragen “waar heb ik nu echt zin in?”.

Hoe kun je als volwassene blijven spelen? Als de cursus straks is afgelopen, hoe ga ik dan door? Ik wil het spelen en de heerlijke ontspanning die dat brengt niet meer missen. Ik ga dit weekend een mooi zandkasteel bouwen op het strand, denk ik, misschien willen mijn kinderen mee doen.”

Femke Krijger
Deelneemster Cognitieve Fitness Oegstgeest

Neem contact op

Stuur mij een bericht. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.







    Chatten
    1
    Waar kan ik je mee helpen?
    Waar kan ik je vandaag mee helpen?