De afgelopen weken heb ik veel voorbij zien komen van sportclubs die normaal binnen sporten en die ondanks het soms wat koude weer, toch buiten lessen hebben aangeboden. De meest mooie, creatieve en gevarieerde lessen heb ik voorbij zien komen. Een heel mooi initiatief die ik ook voorbij heb zien komen is dat basisscholen toch een beweegles hebben aangeboden op het schoolplein voor hun leerlingen. En ook hier zag je veel creativiteit voorbij komen. Ik word hier heel erg blij van, op deze manier worden alle basisschool kinderen aangemoedigd om lekker te bewegen.

Welke sportactiviteiten zijn goed voor kinderen?

Vandaag kwam ik een artikel tegen op alles over sport, waarin weer eens duidelijk omschreven wordt waarom het nu zo belangrijk is om te bewegen, dit artikel gaat specifiek over de leeftijd 4 – 12 jaar. In dit artikel is te lezen dat het belangrijk is dat deze leerlingen 1 uur er dag matig intensief zouden moeten bewegen en 3 x per week aan spier- en botversterkende activiteiten zouden moeten doen. Dat is leuk gezegd maar wat houdt dit nu eigenlijk in. Bij matig intensief bewegen gaat het om het krijgen van een hogere hartslag en een versnelde ademhaling. Je kunt hierbij denken aan de tikspelletjes op het plein of touwtje springen. Ook thuis zijn er vast wel leuke activiteiten te bedenken waarmee de hartslag kan verhogen en de ademhaling versneld. Denk hierbij aan trampoline springen, even voetballen, stuk fietsen, steppen of lekker rennen met de hond. Botversterkende oefeningen zijn activiteiten zijn activiteiten die kracht en uithoudingsvermogen van de spieren verbeteren, deze oefeningen doe je met je eigen gewicht. Denk hierbij aan springen, hardlopen, voetballen, tennissen, zwemmen, maar denk hierbij ook aan de specifieke krachtoefeningen. Als het maar met het eigen lichaamsgewicht is. Het gaat er wel om dat je deze oefeningen langdurig volhoudt, zodat de spieren kunnen versterken.

Naast dat dit goed is voor het lichaam is het ook bewezen dat bewegen een positieve invloed heeft op je emotionele welzijn van de kinderen, met name als het gaat om zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde. Zorg er dan wel voor het dat leuk is en dat de kinderen allemaal een succes moment ervaren. Zet daarbij, zeker nu, in op het buitenspelen. Uit onderzoek van Jantje Beton blijkt dat 28% van de kinderen van 6 – 12 jaar minder buiten speelt dan dat ze zouden willen. Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat 15% van de kinderen tussen de 4 – 14 jaar oud zelfs nooit buiten speelt. Buitenspelen maakt kinderen creatief, het prikkelt hun fantasie en ze worden er blij van. Het is daarnaast erg goed voor hun sociale vaardigheden, het bevordert hun concentratie, hun zelfvertrouwen en hun geheugen. Tijdens het buiten spelen kunnen kinderen zelf hun grenzen verleggen. Er is ruimte om te rennen, te klimmen, te springen, te glijden. Daarnaast zorgt de frisse buitenlucht ervoor dat kinderen extra vitamine D aanmaken.

Allemaal mooie cadeautjes die we deze jongste jeugd mee kunnen geven en het enige wat we hoeven te doen is ze de mogelijkheid geven om buiten te spelen en te sporten. Uiteraard is het lid worden van een sportclub ook al een hele goede stap in de juiste richting, en zijn er binnen ook een tal van leuke mogelijkheden om aan de beweegnorm te kunnen voldoen. Denk maar eens aan even lekker samen dansen door de kamer op lekkere muziek.  Als je daarbij bedenkt dat maar 56% van alle basisschoolleerlingen aan de beweegnorm voldeden in 2019 en je nu weet hoe makkelijk we ze daarbij kunnen ondersteunen, zou ik denken later we ze dat cadeautje met zijn allen geven en zorgen dat het percentage met grote stappen omhoog gaat.

Chatten
1
Waar kan ik je mee helpen?
Waar kan ik je vandaag mee helpen?