Body to Brain

Home » Body to Brain

“Cognitieve Fitness is FUN, uitdagend en een weg naar een gezondere lichaam en geest.”

Cognitieve Fitness combineert fysieke inspanning met intellectuele uitdaging en maakt gebruik van bewuste ontspanning. Het wordt onder andere ingezet als een preventieve aanpak in de strijd tegen dementie en bij psychische klachten. Cognitieve Fitness richt zich op het behoud en de verbetering van zowel de fysieke als cognitieve vitaliteit. Cognitieve Fitness is effectief voor ouderen, mensen met cognitieve problemen en natuurlijk een ieder ander die zijn/haar hersenen gezond wil houden.

Lichamelijke inspanning is voeding voor de hersenen

Uit steeds meer wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bewegen een gunstige invloed heeft op de conditie van de hersenen.Bewegen zorgt er namelijk voor dat nieuwe hersencellen worden aangemaakt (neurogenese). Bewegen stimuleert bovendien de groei van het aantal verbindingen tussen hersencellen en het bevordert de mogelijkheid dat hersendelen functies van andere delen van de hersenen overnemen (plasticiteit). Lichamelijke inspanning is dus belangrijk en daarom moet men bij de Cognitieve Fitness training ook fysiek aan de slag. De effecten van lichamelijke inspanning op cognitie zijn het grootst bij een training die kracht- en cardiovasculaire training combineert. De ‘inspanning’ bestaat dus vooral uit een combinatie van spierversterkende oefeningen die tot doel hebben de hartslag en ademhalingsfrequentie te verhogen.

Gezond en plezierig bewegen staat centraal

Gedurende de Cognitieve Fitnesstraining wordt er veel(zijdig) en intensief bewogen. Het gaat hierbij veelal om intensieve, kortdurende bewegingsactiviteiten gericht op bevordering van conditie en versterking van de spieren. Bij de krachttraining gaat het om het inzetten en vergroten van het gebruik van progressieve weerstand (oefeningen mbv een fitness elastiek of eigen lichaamsgewicht). Bij de cardio-vasculaire trainingsonderdelen wordt de deelnemer uitgedaagd om de eigen grens op te zoeken. Hierbij wordt de belastbaarheid van de deelnemers stapsgewijs opgebouwd en worden het tempo en de intensiteit van de oefeningen daarop aangepast.Bij Cognitieve Fitness gaan beweging en plezier hand in hand. Naast fysieke inspanning is het sociale aspect ook zeer belangrijk.

Hersenen moeten geprikkeld worden

De motorische gebieden in de hersenen worden niet alleen door beweging maar ook door cognitieve stimulatie geprikkeld. Net zoals lichamelijke inspanning zorgt cognitieve inspanning ervoor dat er veranderingen in deze gebieden optreden. Terwijl ‘beweging’ de neuronen gereed maakt om de verbindingen te maken, stelt ‘cognitieve stimulatie’ het brein in staat van die gereedheid gebruik te maken. Willen we onze hersenen in goede staat houden dan zullen we ze moeten blijven gebruiken, prikkelen en stimuleren. Door de hersenen te prikkelen en zoveel mogelijk gebieden actief te houden blijven de hersenen in het netwerk van neuronen betrokken, waardoor de kans van afbraak vermindert. Hierbij geldt dus het principe ‘use it or lose it’.

Tijdens de CF training worden deelnemers uitgedaagd om nieuwe dingen te leren. Het onder de knie krijgen daarvan vergt oefening en herhaling vormt daarbij een belangrijk aspect. Oefenen en herhalen zorgt ervoor dat de verbindingen in de hersenen sterker worden.

Bij Cognitieve Fitness wordt beweging veelal gecombineerd met oefeningen (zoals figuren leggen, plaatjes ordenen, rekensommen maken) die een beroep doen op cognitieve functies zoals aandacht, geheugen en logisch denken. Tijdens de training wordt bovendien gebruik gemaakt van uitdagende partneroefeningen. Het feit dat je moet reageren op iemand anders, stelt hoge eisen aan aandacht, beoordelingsvermogen en bewegingsprecisie die samen de complexiteit van de oefening nog groter maken.

Jongleren stimuleert groei van breinverbindingen

Jongleren bevordert de motoriek en de samenwerking tussen linker en rechter hersenhelft. Uit onderzoek is gebleken dat na enkele weken te hebben gejongleerd, er een toename in een bepaald hersengebied is. Dit komt uiteraard door de actieve beweging en de constante prikkeling van de hersenen.

In de Cognitieve fitness training leren we je jongleren. Ook voor beginners, die nog iets minder succesvol zijn in het jongleren hebben we een opbouwend jongleerprogramma. Voor de gevorderden hebben we altijd een nieuwe uitdaging!

Stress management

Langdurige stress is één van de grootste vijanden van de hersenen. Stress kan uiteindelijk leiden tot afbraak van hersencellen.Ondanks dat dit bekend is, leven de meeste mensen dagelijks onder grote druk. De technologische ontwikkeling van de afgelopen 15 jaar is hier medeverantwoordelijk voor. Wie was er 15 jaar geleden altijd en overal bereikbaar via een mobiele telefoon of hoeveel email ontving je 15 jaar geleden op een dag? Hoeveel dingen doen we tegenwoordig tegelijkertijd? Kunnen we tegelijkertijd (handsfree) bellen en autorijden? Ontvangen we tijdens onze normale werkzaamheden emails, waar we ook meteen op (willen) reageren, waarna we net zo makkelijk weer terug schakelen naar datgene waar we mee bezig waren?

Het lijkt allemaal normaal en vanzelfsprekend, maar het zijn onbewust stressveroorzakers waar we dagelijks mee te kampen hebben. Dan hebben we het nog niet eens over de echte problemen die we mee maken.

Ontspanning in Cognitieve Fitness

Elke training wordt standaard afgesloten met een kwartier ontspanning om de deelnemers geleidelijk mee te nemen en kennis te laten maken met lichaamsgerichte ontspanningstechnieken. Tijdens het ontspanningsdeel van de training komen diverse oefeningen aan bod zoals het aanleren van een (regelmatige) buikademhaling, progressieve relaxatie en mindful bewegen.

De ademhalingstechnieken zijn ontwikkeld voor bepaalde gezondheidsdoeleinden. Zo worden onder andere het hart en de longen getraind.

De Mindfulness oefeningen zijn ontspannend voor lichaam en geest. De oefeningen zijn altijd toegankelijk voor alle deelnemers. Door de professionele begeleiding is iedereen in staat om hier aan deel te nemen en ervan te genieten.

Neem contact op

Stuur mij een bericht. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.







    Chatten
    1
    Waar kan ik je mee helpen?
    Waar kan ik je vandaag mee helpen?